Koristekirsikkapuu

Hei puutarhaharrastaja!

Kiinnostaisiko sinua puutarhamatkat Suomessa tai ulkomailla? Innostutko asiantuntijaluennoista tai puutarha-aiheisista kursseista? Haluaisitko vaihtaa kokemuksia muiden puutarhaharrastajien kanssa ja nauttia yhdessä oppimisesta? Puutarhayhdistyksen toiminnassa on mahdollisuus kaikkeen tähän.

Monipuolinen puutarhaharrastus tarjoaa hienoja elämyksiä ja oppimisen kokemuksia monenlaisille ihmisille. Me puutarhayhdistyksessä haluamme tarjota sinulle mukavan yhteisön tukemaan oman puutarhaharrastuksen aloittamista tai syventämistä.

Tervetuloa tapahtumiimme tutustumaan puutarhayhdistyksen toimintaan!

Ajankohtaisia tapahtumia

Tapahtumia 2022

Näin alkuvuonna puutarhayhdistyksen hallitus ahkeroi vuoden tapahtumien suunnittelun parissa. Tällä hetkellä näyttää siltä, että monenlaisia tapahtumia on mahdollisuus taas järjestää ja tapahtumakalenteria kehitellään parhaillaan. Tulevista tapahtumista tiedotetaan tarkemmin suunnittelutyön edetessä.

Esimerkiksi seuraavanlaista toimintaa on luvassa tänä vuonna:

• Puutarhataidenäyttelyn teosten ehostus 6.3. klo 12 alkaen
  • Vuosikokous 17.3. Sipilän talolla
  • Piha & Puutarha -messut 1.-3.4.2022
  • Villi Puutarhuri -messut Kupittaalla 7.-8.5
  • Ruissalon taimitapahtuma 29.5.
  • Kompostointi tapahtuma Peltolan siirtolapuutarhassa 8.6.
  • Loviisan matka 18.6.
  • Riikan matka elokuussa
  • Sipilän talon näytemaalla kasvatetaan tänä vuonna avomaan tomaatteja ja pölyttäjäystävällisiä perennoja

Loviisan matka 18.6.

PUUTARHAMATKA

Lounais-Suomen puutarhayhdistys tekee retken 18.6.2022 Loviisan Avoimet puutarhat tapahtumaan.

Matka- Viitalan bussi lähtee Turun linja- autoasemalta (tilausajolaiturista 10) klo. 7.30.

Ensimmäisenä kohteena tutustumme Kerttulan taidepuutarhaan. Lurun ja Masan 3000 neliön puutarhassa viihtyvät sulassa sovussa niin kukat, yrtit ja hyötykasvit kuin myös pariskunnan tekemä taide ja pienveistokset. Taidetta voi myös ostaa, sillä piharakennuksen satulahuoneessa on pariskunnan tekemän taiteen pop up -puoti.

Matka jatkuu Kauppamuseon puutarhaan ja Villi Kanalaan. Kaunis 2000 m2 yksityispuutarha on rakennettu kolmeen tasoon. Kauppamuseon puutarhassa on keskitytty perinnekasveihin ja myös luonnonkasveilla on sijansa puutarhan kukkapenkeissä. Puutarhalle on ominaista runsas koristekasvillisuus ja kierrätysmateriaalien ja vanhojen tavaroiden hyödyntäminen puutarhan koristeissa ja rakenteissa. Villi Kanala on Kauppamuseon puutarhassa sijaitseva lifestyle myymälä, josta löytyy ihania tavaroita kotiin ja puutarhaan.

Seuraavassa kohteessa tutustumme, Kuninkaanlammen mukavan kokoiseen, pursuavan runsaaseen kaupunkilaispuutarhaan johon mahtuu ihanaa kukintaa ja monia harvinaisiakin lajeja. Olga kerää matkoilta mielenkiintoisia siemeniä ja saa ne usein onnistumaan Loviisassa. Myös puutarhakahvila ja lahjapuoti houkuttelevat vierailijoita.

Jatkamme Pitkänpöydäntalon puutarhaan. Pitkänpöydäntalon 1300 neliön tontista puolet on puutarhaa. Pääosassa ovat vanhat, kestävät perennalajikkeet. Kasvilaatikoissa on hyötykasveja ja kesäkukkia. Orangeriessa viihtyvät viiniköynnökset ja kylmänarat hyötykasvit. Kesän kohokohta on pionien kukinta. Itsetehdyt mosaiikkityöt, veistokset ja käyttökeramiikka koristavat puutarhaa.

Tutustumista jatketaan Varjon puolella puutarhassa, Jaanan 700-neliöisessä vehreässä puutarhassa viihtyvät lehtometsän luonnonkasvit ja varjosta pitävät koristekasvit. Valkoiset kukat ja tummalehtiset kasvit luovat kontrasteja ja edellisen asukkaan istuttamat isot rodot ja pionit komistavat kokonaisuutta. Erityisharrastuksena Jaanalla ovat saniaiset, joita hän kerää koko ajan lisää. Ainoita hyötykasveja täällä ovat yrtit.

Viimeisenä kohteena vierailemme, Gardueliksen 700 neliömetrin puutarhaan jossa  suunnitteluun ja toteutukseen suhtaudutaan rennosti. Tavoitteena on monipuolisuus ja lajirunsaus, koristekasvit pääosassa mutta hyötytarhakin kehitteillä. Ohikulkijoiden katseilta kätkeytyvässä puutarhassa on menneen ajan lumoa. Puutarhaa hoidetaan sovussa siellä asustavan monimuotoisen eliöstön kanssa.

Matkan hinta on 45€ sisältäen bussikuljetuksen ja lounaan. (lounaspaikka vielä avoin )

Paluumatkalle lähdetään klo. 17.00

Ilmoittautuminen viimeistään 29.5.2022

jaana.halme.huhtala@gmail.com tai viestillä 050 3040 830

Puutarhayhdistys mukana Villi Puutarhuri -messuilla!

Turun Kupittaan puistossa järjestetään ihan uusi messutapahtuma 7.-8.5. ja puutarhayhdistys on mukana menossa!

Lue lisää tapahtumasta: https://villipuutarhuri.fi/

Tervetuloa messuille!

Yhdessä oppimista puutarhatalolla

Sipilän talo on Lounais-Suomen Puutarhayhdistyksen ja Aura Trädgårdsvänner rf:n omistama yhdistystalo. Talo sijaitse maaseutuopisto Livian alueella Kaarinassa.

Ahkera talkooporukka on jo lähes vuosikymmenen ajan kunnostanut taloa ja iloksemme talo tarjoaa nyt upeat puitteet erilaisten puutarha-aiheisten tapahtumien järjestämiseen.

Suurin osa puutarhayhdistyksen tapahtumista, luennoista ja kursseista järjestetään Sipilän talolla.

Sipilän talon osoite on Tuorlan peltotie 23, Kaarina. Talolle pääsee kätevästi myös Föli-busseilla, lähin pysäkki on Hulkkio.

Lue tarkemmin viime vuoden työn lähtökohdista Sipilän talolla: Perinnetarha Sipilään

valikuva1

Puutarhayhdistyksen jäsenyys

Puutarhayhdistyksen jäsenenä pääset mukaan positiiviseen ja innostavaan puutarhaharrastajien porukkaan, joka kannustaa oman puutarhaharrastamisen aloittamiseen ja syventämiseen.

Jäsenenä saat tiedon mielenkiintoisista puutarha-aiheisista tapahtumista ensimmäisten joukossa ja osallistut tapahtumiimme muita edullisemmin.

Edullinen jäsenmaksu sisältää monia jäsenetuja, kuten Kotipuutarha -lehden kestotilauksen alennettuun hintaan.

valikuva2

Tietoa puutarhayhdistyksestä

Lounais-Suomen Puutarhayhdistys ry on vuonna 1910 perustettu yhdistys, jonka tarkoituksena on puutarhaharrastamisen edistäminen.

Pitkä ja vaiherikas historia antaa hyvät valmiudet aktiivisen ja nykyaikaisen toiminnan järjestämiseen.

Olemme jatkuvasti uudistuva yhdistys, jonka toimintaa kehitetään jäsentemme toiveita kuunnellen.